Az Erasmus+ Clicks On Act című, 3 éves nemzetközi projekthez 2024-ben csatlakozott a KÖVET Egyesület. A projekt célja a karbonlábnyom számítás módszerének bevezetése, átadása és a gyakorlatba való átültetése, valamit a lábnyom csökkentése hazai partner középiskolákban, tudományos és játékos módszerekkel. A 7 fős nemzetközi konzorciumban a KÖVET Egyesület képviseli Magyarországot. A projekt 2024-2027- között zajlik, innovatív és egy új célcsoportot céloz meg a középiskolákat. A mostani projekt a már korábban lezárult, francia, olasz és spanyol konzorciumban lebonyolított, Erasmus+ Clicks On elnevezésű projekt tapasztalatait, valamint továbbfejlesztett eszközeit és módszereit viszi el európai más országaiba.

A nemzetközi konzorcium partnerei:

– Association Bilan Carbone (FR)

– Avenir Climatique (FR)

– KÖVET Egyesület a Fenntartható Gazdaságért (H)

– Renaissance Ecologique (FR)

– Koinoniki Synetairistiki Epicherisi Sillogikis Kai Koinonikis Ofeleias Infinity (GR)

– Asociatia Volens (RO)

– Energetski Institut Hrvoje Pozar (HR)

HÁTTÉR

Az utóbbi években Európában lezajlott klímasztrájkok azt bizonyították, hogy az európai fiatalok egyre inkább elköteleződnek a globális felmelegedés elleni küzdelem iránt. A jövő európai polgárainak oktatása az éghajlatváltozással kapcsolatos vészhelyzetekkel kapcsolatos kihívásokról elengedhetetlen ahhoz, hogy világszerte tudatosuljon az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérése és csökkentése.

Az középiskolás diákok megszólítása elengedhetetlennek tűnik ahhoz, hogy az iskolák falain kívül minél több szereplőt mozgósítsunk a 2030-ig szóló uniós éghajlat-változási célkitűzésekben kitűzött célok elérése érdekében. Ebben az értelemben az Erasmus+ projekt, a CLICKS On Act, célja, hogy innovatív pedagógiai megközelítéssel, valamint egy kifejezetten a középiskolák számára kifejlesztett, az éghajlatváltozással kapcsolatos oktatási eszköztár kifejlesztésével és terjesztésével támogassa az éghajlatváltozással kapcsolatos tudatosság növelését.

Rövid távon a CLICKS On Act megerősíti a pedagógusok és az iskolai dolgozók ismereteit az éghajlatváltozással kapcsolatos kérdésekben , és felkészíti őket arra, hogy az intézmény karbonlábnyom csökkentésére irányuló kezdeményezések mozgatórugóivá váljanak. A tanulók új készségeket sajátítanak el, és mivel aktívan részt vesznek a projektben, ők maguk

segítik elő a viselkedésváltozást. Hosszú távon a projekt hatással lehet a középiskolák oktatási programjaira, hogy jobban felkészítsenek az éghajlatváltozás kezelésére és erősítsék a diákok és tanárok állampolgári felelősségvállalását.

CÉLOK

A CLICKS On Act projekt kifejezetten a középiskolák meghatározott szereplőire összpontosít: a diákokra, a pedagógusokra, az adminisztratív dolgozókra és az iskolavezetőkre. Célja, hogy olyan változásokat érjen el, amelyek mindannyiukra hatással lesznek.

· Minél több diák, tanár, iskolavezető és adminisztratív dolgozó figyelmének felkeltése az éghajlatváltozás és a karbonlábnyom számítás fontosságára.

· Egy olyan oktatási eszköztár létrehozása, amely segíti az éghajlatváltozással kapcsolatos ismeretek átadását, és amelyet más európai országok iskolái is könnyen alkalmazhatnak.

· Az éghajlati vészhelyzettel és a szén-dioxid-számítással kapcsolatos oktatási anyagok, tapasztalatok és jó gyakorlatok egységesítése és megosztása európai szinten.

A projektben összesen hét iskola vesz részt, köztük két magyar, három román és két horvát intézmény. Ezek az iskolák aktívan közreműködnek a kezdeményezésben, és elsőként próbálják ki a projekt során kidolgozott módszereket, oktatási anyagokat és eszközöket. Tapasztalataik és visszajelzéseik segítenek abban, hogy a projekt eredményei minél hatékonyabbak és szélesebb körben alkalmazhatók legyenek.

ELSŐ LÉPÉSEK

Magyarországon a budapesti BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum és a kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium csapata vállalta, hogy itthon elsőként tesztelik a projekt oktatási anyagait, és megpróbálják kiszámítani iskolájuk karbonlábnyomát. A projekt második szakaszában a résztvevő csapatok akciótervet dolgoznak ki a karbonlábnyom csökkentésére. Mindkét iskola kiválasztott néhány pedagógust és adminisztratív dolgozót, akik részt vettek a projekt első lépéseként megrendezett oktatási alkalmakon. Ezeken a rendezvényeken a résztvevők megismerkedtek a projekt keretében kidolgozott tananyaggal, amely röviden és szemléletesen összefoglalta az éghajlatváltozás hatásait, az energiafogyasztás kérdéseit, a karbonlábnyom számítás módszerét. Kipróbálhattak egy karbonlábnyom számítással kapcsolatos játékot, és használhatták a karbonkalkulátort is, amely segíti a környezeti hatások mérését.

KARBONLÁBNYOM SZÁMÍTÁS ÉS TUDATOS DÖNTÉSEK

A következő lépésben a projektben részt vevő iskolák kiválasztják azokat a diákokat, akik aktívan részt vesznek a karbonlábnyom számításához szükséges tevékenységekben. A diákok számára speciális oktatási alkalmakat szerveznek, ahol megismerkednek az éghajlatváltozás hatásaival, a karbonlábnyom fogalmával, annak számítási módszerével. Emellett a diákok szemléletformálása is kiemelt szerepet kap: az oktatás során nemcsak az elméleti tudásra helyeznek hangsúlyt, hanem a környezettudatos gondolkodás és cselekvés fontosságára is. A szemléletformálás célja, hogy a diákok megértsék, hogyan befolyásolják saját mindennapi

döntéseik a környezetet, és hogyan járulhatnak hozzá a karbonlábnyom csökkentéséhez. A tanulók segítségével a projekt keretében összegyűjtik az iskolai működéshez szükséges adatokat, például az energiafelhasználásról, közlekedési szokásokról és egyéb környezeti tényezőkről. Így nemcsak tudományos és gyakorlati tapasztalatokat szereznek, hanem aktívan hozzájárulnak a projekt sikeréhez, miközben a környezettudatosságot is előtérbe helyezik.

KÖZÖSSÉG A FENNTARTHATÓSÁGÉRT

A projekt célja nemcsak a karbonlábnyom csökkentése és a diákok környezettudatosságának növelése, hanem egy olyan közösség létrehozása is, amely összekapcsolja a részt vevő iskolákat, pedagógusokat és diákokat. Ez a közösség lehetőséget biztosít a tapasztalatok, ötletek és legjobb gyakorlatok megosztására, így minden résztvevő tanulhat egymástól és közösen dolgozhat a fenntarthatóság érdekében. A közösség kialakításával a projekt hosszú távú hatást kíván elérni, hiszen a környezettudatos szemlélet és a fenntarthatósági értékek így nemcsak az iskolai falakon belül, hanem azon kívül is tovább terjedhetnek. A közösség ereje lehetőséget ad arra, hogy az iskolák egymást támogassák, és közösen érjenek el előrehaladást a környezetvédelmi céljaikban.

A projekt második felében azok az iskolák, amelyek érdeklődnek a projekt iránt, lehetőséget kapnak, hogy megfigyelőként vagy követőként csatlakozzanak. Ez azt jelenti, hogy figyelemmel kísérhetik a projektben részt vevő intézmények munkáját, tanulhatnak a tapasztalataikból, és akár saját iskolájukban is bevezethetik a kezdeményezés egyes elemeit. Örömmel várjuk a csatlakozni kívánó iskolák jelentkezését!

A projekt honlapja: Homepage – ClicksOn