Kedves Petrikesek!

A #petrikcodeweek, mely iskolánk védjegyévé vált és országos elismerést ért el az évek alatt, kiemelt célja a kódolás körüli mítosz lebontása és hogy minél több lány tanulót vonjunk be a programba. Sokan megriadnak a “kódolás” szó hallatán és az informatika világán kívül máshol el sem tudják képzelni, hol van még jelen, illetve úgy gondolják, ez olyasmi amihez csak az infósok értenek.  Mi a Petrikben már negyedik éve cáfolunk rá erre a tévhitre.

Ebben a tanévben a #petrikcodeweek 2021. október 11-15 között került megrendezésre. Az idei Kódolás Hetére 12 csapat jelentkezését tudtuk elfogadni, így a segítőkkel együtt mintegy 60 diák vágott bele a közös kalandba, melynek célja a világűr meghódítása volt.

Miért az űr?

Az első kódolás hete óta minden évben egy új és érdekesebb megközelítésen töprengünk, amivel felébresztjük a kódolás szeretetét nem csak az informatikusokban. A kódolás öröme, és az ahhoz szükséges képességek mindenkiben ott vannak, amit az élet megannyi területén tudnak hasznosítani, csupán fejleszteni kell őket. A digitális témahétre a codeweeken szerzett élményekkel és ötletekkel készülünk, hiszen amint vége az egyik témahétnek, alig várjuk, hogy kezdődjön a másik. A tavalyi digitális témahéten rengeteg újdonságot próbáltunk ki, amit még fejlesztettünk és kiegészítettünk most a kódolás hetén. Az űr témával az ötlet születésekor már azonosulni tudtunk, a többi pedig már történelem.

Űrhajós-kiképzéstől a Marsig

Ahogy a napi beszámolókban már írtunk róla, az 5 nap alatt a diákok eljutottak az unplugged kódolástól egészen az Android programozásig:

  • hétfő: űrhajós kiképzés – offline unplugged feladatok (Oreo kekszből holdfázisok, világűri útvesztő, súlytalanság)
  • kedd: tervezés – 3D űrhajó-modell, marsi látkép
  • szerda: reakcióidő-mérő készítése micro:bittel, Urbin Péter tanár úr vezetésével
  • csütörtök: Marsjáró építése Lego robotból, Merényi Miklós tanár úr irányításával
  • péntek: stop motion videó forgatása a kinyomtatott űrhajó-modellel és marsi látképpel, valamint Androidra Space Invaders app programozása Budaházi Bence tanár úr segítségével

A napi kihívások mellett nagy sikert aratott a napi ‘space eggek’ keresése és megfejtése a honlapon, melyek elhelyezését ezúton is köszönjük Györgyi Tamás igazgatóhelyettes úrnak.

A csapatok, a napi feladatokat összegezve hajónaplóban számoltak be az élményeikről, melyben összefoglalták a hét során végzett munkájukat. A hajónaplók elérhetősége: 

A napi feladatok, a space eggek és a hajónaplók pontozásra kerültek, melynek eredményeképp a #petrikcodeweek során az első 3 Marsra jutott csapat:

1. Stardust Crusaders – 1/13S
2. Sanic – 9NY
3. Szerencsétlen Bután Gáz – 2/14S

      Mit gondolnak a hétről űrhajósaink? A hajónaplókból idézünk:

      • “A feladatokba jobban beleéli magát az ember és ezért jobban megmarad. Jó volt, hogy minden feladatot egyszerre több ember szemszögéből lehetett megközelíteni. A szokásos hétköznapok helyett újféleképpen tudtunk tanulni. (Sanic)
      • “Jó volt a munkavégzés hangulata, valamint a szervező diákok és tanárok mindig nagyon energikusan vártak minket. “ (Blanka és barátai)
      • “Megtanultuk hogyan dolgozzunk csapatként, hogyan osszuk fel a feladatokat, megtanultuk, hogy kinek melyik feladat áll jobban kézre. A tanórákhoz képest a heti feladatmegoldások, programok nem voltak annyira kötöttek, így sokkal könnyebben kommunikáltunk egymással, jobban tudtunk együtt dolgozni. A hangulat is teljesen más volt így, hogy kis létszámú csapatokat alkottunk. A kódolás szórakoztató is lehet, nem csupán verejtékes munka. Nem kell mindig a legnehezebb megoldást használni. Mit kaptunk ettől a héttől? ÉLMÉNYEKET ÉS TUDÁST.” (Jeges)
      • “Köszönjük ezt a hetet a csapattal, sok mindent tudtunk tanulni ez alatt az 1 hét alatt, főleg a programozás részében és ennek fejében még nagyon élveztük is, nem volt egyetlen egy olyan pontja sem a napnak ahol unalmas, vagy nem érdekfeszítő feladatot végeztünk volna. “ (Stardust Crusaders)
      • “A codeweek során nem csak jól éreztük magunkat, hanem tanultunk is nagyon sokat. Talán attól volt eltérő az itteni a tanulás, mint a normál tanórai tanulás, hogy a feladatok játékosan voltak megfogalmazva vagy valamilyen olyan történet köré voltak felépítve, amelyekbe bele tudtuk magunkat képzelni, ezáltal sokkal inkább a magunkénak tudtuk érezni őket. Az elmúlt hét azt is bebizonyította, hogy nincs olyan, hogy valaki nem ért valamihez, mivel egyikünk se értett igazán micro:bit programozáshoz, viszont mégis sikerült megoldanunk és talán megkedvelünk, tehát ennek a feladatnak a tanulsága az, hogy az embert sokszor a dologtól való félelem tarthatja vissza és igazából a megoldandó probléma sokkal könnyebb, mint aminek látszik.” (Szerencsétlen bután gáz)

          Büszkén jelenthetjük, hogy az online és offline kódolással, kreatív problémamegoldással teli hét egy, a Digitális Témahéthez hasonló digitális eszközökkel támogatott témahétté nőtte ki magát, amiről 4 éve, az első #petrikcodeweek során még álmodni sem mertünk. Nagy szerepe van ebben a szervező tanárok kitartása mellett a mentoroknak és volt diákjainknak, akik felismerték a projektalapú oktatásban rejlő óriási lehetőséget és az iskola elvégzése után is töretlen lelkesedéssel támogatnak minket.

          Hogyan érezték magukat a szervezők a hét során?

          Mentori vélemény: résztvevőből szervező – Somodi Viktor 2/14R

          “Nekem tavaly volt szerencsém részt venni elöszőr a codeweeken ami egy büntény köré épült a történet és nyomozni kellett, információkat kaptunk a bűnüggyel kapcsolatban ha sikerült megoldani a feladatokat. Rettenetesen jól éreztem magam rajta. Úgy éreztem szeretnék ennek a csapatnak tagja lenni, szeretném én magam is az ötleteimmel színesebbé, izgalmasabbá tenni ezt a hetet és támogatni a résztvevőket. Ez idén így is lett. Hatalmas eufória volt számomra látni az arcukon az élményalapú tanulás eredményét, a küzdelmet, hogy minél jobbak és jobbak legyenek. Ezért is lettem mentor idén, hogy valamit én is át tudjak adni ezen a témahéten.” 

          A mélyvízbe az utolsó előtti percben – Szabó Máté 2/14R

          “Egy pillanat alatt a mély vízben éreztem magam. 7 éve járok a Petrikbe, de még sosem vállaltam mentorkodást, még csak code week-en sem jártam ez idő alatt. Ezt most, hogy láthattam milyen jó is nagyon sajnálom, hogy sosem mérettettem meg magam itt. Mint mentor imádtam minden percét. A mentor/szervező társaimmal együtt dolgozva egy ütős hetet sikerült véghez vinnünk. Egyben volt ez a hét komoly munka, és szórakozás. Ugyan elfáradtunk, de mégis minden nap jó kedvvel léptünk be az iskola kapuján majd nap végén ki onnan. Ezt a csapatok nevében is mondhatom úgy hiszem. Köszönöm Tóth Éva tanárnőnek/projekt vezetőnek, hogy részt vehettem ezen az eseményen, és hogy annyi munkát ölt bele amennyit emberi mértékkel bírni lehet.”   

          A kamera túloldalán – Preisler András 9E

          “Nagyon élvezetes volt ez a hét, mindig örömteli volt a kamerával a kezemben benyitni a terembe és látni, ahogy minden kadét csapat szívét-lelkét beleadva dolgozik a feladatokon. Ebből fakadóan nagyon sok jó felvétel született. Ezen kívül a mentor csapatnak sok kiemelkedő ötlete volt, hogyan lehetnének még jobbak a videók valamint a képek. És nem elhanyagolható az a pozitivitás és motiváló erő, ami Tóth Éva projektvezető lelkes munkájának gyümölcse.”

          Volt VIP diákunk, aki immár tanárnak készül – Simon Hunor Etele (ELTE, angol-informatika szak)

          “Egyrészt szeretném megköszönni a tanárnőknek, hogy még mindig meginvitálnak ezekre az eseményekre, másrészt azt is, hogy minden alkalommal megmutatják gyakorlatban azt, amiről az egyetemi professzorok csak elméletben szoktak beszélni: hogy hogyan kell olyan modern tanulási eszközöket alkalmazni, amik eltérnek a régi normáktól, és a tanulást actually élvezetessé teszik. Emellett hatalmas pacsi mindenkinek aki segített a CW szervezésében és lebonyolításában, legyenek ők mentorok vagy KOLLÉGÁK. Szerény véleményem szerint egy nagyon élvezetes héten vagyunk túl, DE, ha csak pozitív dolgokat írok az értékelésemben, akkor azt fogják hinni az olvasók, hogy elfogult vagyok, szóval itt egy negatívum: a szervezéskor nem számolták bele, hogy szerda reggelenként órám van, így aznap nem tudtam részt venni a programon, ami egy hatalmas és betömhetetlen lyukat hagyott a szívemen.”

          Hetünk utolsó napjaiba és az elkészült stop motion videókba enged betekintést az alábbi videó, melyet nagyon köszönünk Preisler András 9E osztályos tanulónak és Pocsai Béla 11D osztályos mentornak, aki szokásához híven maximalista hozzáállással segítette munkánkat egész héten:

          A cikket írta: Guth Gabriella szervező,a mentorok és Tóth Éva projektvezető