Immár második alkalommal rendeztük meg a szülő-diák programozó workshopot a Kódolás Hete keretében, amelynek célja, hogy a gyerekek és szüleik közösen, játékos formában ismerkedjenek meg a programozás, az algoritmikus gondolkodás és a digitális problémamegoldás világával. Idén a résztvevők egy különleges kaland részesei lettek: „Rablás történt a Pixel Expresszen!” – szólt a történet nyitánya, és ezzel kezdetét vette a digitális nyomozás.
A Pixel Expressz fedélzetén ugyanis egy titokzatos rablás történt. A vonat megállt, az utasok nem hagyhatták el a kocsit, és hamar kiderült: bárki lehet a tettes. A feladat adott volt – a detektívpárosoknak, azaz a szülőknek és gyerekeiknek közösen kellett kideríteniük, ki a bűnös. A nyomozás nemcsak izgalmas, hanem rendkívül sokoldalú volt: a résztvevők különböző típusú offline és online feladatokon keresztül gyűjtöttek nyomokat, hogy végül sikerüljön leszűkíteniük a gyanúsítottak körét.
A játék négy tematikus blokkban zajlott, mindegyik más-más készséget állított a középpontba:
- Offline, algoritmikus gondolkodást fejlesztő kihívások: a párosok logikai feladatokon keresztül tapasztalták meg, hogy a programozás alapja nem feltétlenül a kód, hanem a rendszerezett gondolkodás.
- Beszélgetés Józsival, a kalauzzal: a szemtanú – egy chatbot formájában – segített információkat gyűjteni az utasokról. A digitális asszisztenssel folytatott párbeszéd izgalmas betekintést nyújtott a mesterséges intelligenciával támogatott kommunikáció világába.
- Robotprogramozás: a Pixel Expressz útvonalát a résztvevőknek kellett megalkotniuk és leprogramozniuk, miközben a robot mozgásának irányításával új nyomokra bukkantak.
- Interaktív feladatok és MI-alkotás: a detektívek ujjlenyomatokat kerestek, szókeresőt és kirakót oldottak meg, majd a megszerzett információk alapján a gyanúsított fantomképét mesterséges intelligencia segítségével készítették el.











A program célja túlmutatott a játékos élményen: a közös feladatmegoldás során a gyerekek és a szülők egyaránt megtapasztalhatták, hogy a programozás nem csupán technikai tudás, hanem kreatív, logikus és együttműködésre épülő gondolkodásmód. A detektívtörténet szórakoztató keretet adott ahhoz, hogy a résztvevők megértsék, miként működik az algoritmikus gondolkodás, a digitális kommunikáció és az MI-eszközök a gyakorlatban. A program során készült munkák ezen a linken érhetőek el.
Hogy érezték magukat a résztvevők?
- „A tavalyi Állj vagy Kódol a mamám! eseményen még az anyukámmal vehettem részt az izgalmas feladatokon. Idén ez picit másképp alakult hiszen a szervezői csapat tagjaként dolgozhattam azon, hogy mindenki élvezhesse a délutánt. Sosem gondoltam volna, hogy 2 óráért, ami olyan gyorsan eltelt, mennyit kell dolgozni, hogy ilyen szuperül minden egyes lépés a lehető legjobb legyen. A nap végén pedig elképesztő látni a vidám arcokat, hogy egy kis időre kiszakadtak a mindennapi életből. A személyes kedvenc részem az AI tanúval való beszélgetés volt, hiszen minden páros rájöhetett, hogy van hova fejlődnie még az AI-nak és nem kell mindent elhinni. ” – Busa Barnabás 11D, szervező
- „Másodszor volt szerencsém részt venni a szülő-diák délutánon,idén is nagyon jól éreztem magam. Jó volt kicsit kimozdulni a hétköznapok mókuskerekéből és kicsit más világba csöppenni,együtt “dolgozni”,gondolkodni a gyerekekkel. Köszönöm a meghívást, a szuper szervezést, a rengeteg munkát, amit a szervezők belefektettek – szerintem megérte!!! ” – Kancsár Magdolna, szülő
- „Nagyon jól éreztem magam, hát még édesanyám. Az offline feladatok nagyot ütöttek, különösen a három titkos írásos, az volt a kedvencem. Jó volt, hogy párhuzamosan lehetett dolgozni, így senki sem érezte magát tétlennek. Az időbeosztás ponton volt, se túl sok, se túl kevés, pörgős maradt végig. Olyan volt mint egy teljes szabadulószoba, mindenképpen jövünk jövőre is ha lesz.” – Varga Zalán, 11D, résztvevő
- „Tanárnőt ismerve abban biztos voltam, hogy érdekes két óra vár ránk, abban viszont csak reménykedtem, hogy sikerül megoldanunk minden feladatot határidőre. Az elején azt gondoltam, a rendelkezésünkre álló idő nem kevés, de gyorsan elrepült. Mindenki kapott az alkalomhoz illő névjegyet, ami szerintem nagyon jó ötlet volt. A feladatok változatosak és érdekesek voltak, megoldásukkal segítséget kaptunk a tettes azonosításához. Segítségül hívhattuk a mesterséges intelligenciát (ami, mint kiderült, félre is vezethet). Beprogramoztunk egy robotot is, a feladatban kért utasítás végrehajtására. Érdekes volt látni, hogy hogyan kell végiggondolni, mennyi mindent kell figyelembe venni egy egyszerűnek tűnő feladathoz is. A segítségek birtokában a nyomozás végén szintén AI segítséggel egy fantomképet készítettünk a gyanúsítottról. Remek két órát töltöttünk el, amely során új élményekkel gazdagodunk, és még a rabló kilétét is eltaláltuk. 🙂 Köszönöm szépen Tanárnőnek és minden segítőnek a sok időt és befektetett energiát, amit arra fordítottak, hogy mi jól szórakozhassunk. Laikus szülőként kicsit érthetőbb, mit is tanulnak a diákok.” – Károly Judit, szülő
- „Nagyon jól sikerült ez a délután, és őszintén örülök, hogy szervezőként én is részese lehettem. Már másodszor veszek részt diákszervezőként, és azt látom, hogy évről-évre egyre színvonalasabbak ezek az alkalmak. Külön élmény volt ismét programozást tanítani, jó érzés volt látni a sok lelkes, mosolygós arcot, akik örömmel követték a feladatokat. A hangulat végig remek volt, minden flottul ment, összességében egy elképesztően jó délutánt hoztunk össze, tényleg minden szuperül alakult! 💕👑👻💃🦖🦄🐉 „- Sipos Csaba, 13D, szervező
- „Nyolcvanévesként a CodeWeek alatt külön öröm volt számomra, hogy nem otthon töltöttem a délutánt a négy fal között, hanem az unokámmal együtt lehettem a fiatalos nyüzsgésben. A nyomozás témájú robotprogramozás világa számomra új terep volt, de az unokám segítségével sikerült megfejtenünk a rejtélyt. Nagy élmény volt megtapasztalni, milyen izgalmas lehet az informatika világa még idősebb korban is – ez a közös délután felejthetetlen emlék marad számomra.” -Kállay Ilona, nagymama
A rendezvény hangulatát a felfedezés öröme és az együtt gondolkodás hatotta át. Sokan kiemelték, hogy a közös élmény segített jobban megérteni, mit is jelent a digitális világ kreatív oldala, és hogy a szülők is betekintést kaptak abba, milyen korszerű módszerekkel lehet a gyerekeket motiválni és tanítani a programozás alapjaira.
A nap eseményeit a fantasztikus Petrik stáb felvételei alapján Németh Ádám 12D osztályos tanuló foglalta össze:
Nagyon köszönjük a nap előkészítését Villányi Eszter tanárnőnek, az offline feladatok kidolgozását Németh Ádám 12D osztályos tanulónak, a workshop levezénylését Sipos Csaba (13D), Busa Barnabás (11D) és Galambos Gergő (13D) szervező diákoknak. A stábot a workshopon Szabó-Lövey Gergő (13D) és Hidasi Gabriella (10E) alkotta.
A Pixel Expressz tehát megérkezett az idei állomásához, de a Kódolás Hete ezzel nem ért véget: jövőre újabb rejtélyekkel, újabb kihívásokkal és újabb digitális kalandokkal várjuk a lelkes párosokat!